מאת: שרון ברודצקי
גובה מחירם של ביטוחי הרכב אינו שרירותי ומבוסס על פרמטרים רבים ביניהם בעיה נפוצה של הונאות ביטוח. בימוי תאונות, הגשת תביעות פיקטיביות, וניפוח מקרים שאכן התרחשו הם חלק הסיבות להעלאת התעריפים.
פוליסת הביטוח על אף סעיפיה הרבים לא תמיד מחוסנת לחלוטין מרמאויות של נוכלים. למעשה קיימים נוכלים המרמים את חברות הביטוח כבר מרגע ההתקשרות הראשון. הם מצהירים על קיומו של הרכב בעת שרכב כזה לא בבעלותם, הם מרמים בנוגע למצבו או נזקיו הקודמים, זהות הנהגים ועוד. ישנם אף מקרים בהם הסוכן עצמו צמצם את כיסוי הפוליסה ללא ידיעת המבוטח אן אפילו ביטל אותה לגמרי וגרף את הכספים לכיסו. הבעיה העיקרית היא כיסויים רטרואקטיביים, לאחר שקרים בנוגע לנסיבות התאונה, מכירת הרכב לתושבי השטחים והצהרה עליו כרכב גנוב, שיתוף פעולה עם מוסכים המרמים לגבי עלות הטיפול בנזקים ועוד כהנה וכהנה.
אם כן מדובר בתופעה מדאיגה אשר בסופו של דבר פוגעת בכיסו של כל אחד ואחת מאיתנו. מחקרים שנערכו בעבר, מגלים כי היקף ההונאות מגיע לעיתים לכדי 20% (בערך) , בסך תשלומי הפיצויים המשולמים בכל שנה. במונחים כספיים מדובר על סכומים של למעלה מ ארבע מאות מיליון שקל בשנה המשולמים ללא הצדקה ובכך גוררות פרמיות ביטוח גבוהות יותר לכלל הציבור.
מדיניות חברות הביטוח, הנהלים וההליכים שעדיין לא הכבידו מספיק על מבצעי ההונאה, היחס הציבורי המקל, והיעדר ענישה משמעותית תורמים להתרחבות התופעה. לא נצפתה היערכות משמעותית מצד חברות הביטוח לנגח תופעות אלו, ולמעשה יש בכך מעיין סוג של תמריץ לנהגים הגונים לנהוג אחרת( רק בכדי לא לצאת פריירים).
לצערי, הונאות מהסוג שהזכרתי קודם לכן נתפסות בנורמטיביות ע"י הציבור וכניצול הזדמנות לגיטימית להחזר פרמיות. הונאות מסוג שכזה הן מעין פשע ללא קורבן, ללא נפגעים בנפש וללא הוקעה חברתית.
לעיתים, גם כאשר נראית התביעה בעיני חברת הביטוח כחשודה, שיקולים עסקיים שלה מונעים פעולת נגד תקיפה. אני מדברת על שיקולים כגון: לקוח מועדף שחבל להסתכן ולאבדו, הימנעות מלהגיע לבית משפט כשלעיתים עלויות שכירת עורך הדין והוצאות המשפט גבוהים מגובה הפיצויים. לטווח הקצר גישה הימנעותית שכזו משתלמת לחברות הביטוח, אך שגויה לטווח הארוך. כמו שעובדים צריכים לדעת, כי במקרה של מעילה, המעביד ינקוט נגדם בכל האמצעים, כך גם מבוטחים צריכים לדעת, כי אם יתפסו בניסיון הונאה, לא יסתפקו בחברת הביטוח בסידור ההיבט האזרחי ובהחזרת הכסף, אלא יפעלו גם במישור הפלילי תוגש תלונה למשטרה ויסרבו לבטחם בעתיד.
בכדי להלחם בתופעה זו, יזמו משרד התחבורה, המשפטים והאוצר חקיקה המאפשרת הקמת מאגר מידע מרכזי לאיתור חשד להונאות בתביעות הביטוח. למעשה משתתפות בהקמת מאגר זה כל חברות הביטוח. יעילות הסברה בנושא ההונאות תלויה בתדמית חברות הביטוח עצמן. ככל שהציבור יראה בחברות הביטוח חברות הוגנות, המשלמות ישירות למבוטח בזמן וללא עיכובים מיותרים את סכום התביעה, תקטן "התמיכה הציבורית" בהונאות ביטוח רכב .
|