מאת: שרון ברודצקי
הצעת חוק חדשה קובעת כי במידה וגרמתם לתאונת דרכים כשאתם נוהגים תחת השפעת אלכוהול, חברת ביטוח הרכב תפצה אתכם רק ב 70 אחוזים מהתגמולים המגיעים לכם.
בארץ יוצאים מתוך הנחה כי שכרות היא תופעה שבגינה נגרמות תאונות דרכים רבות. מטרת הצעת החוק היא לעודד נהיגה בטוחה ולמנוע נהיגה במצב של שכרות. במלים אחרות, ליצור הרתעה משמעותית. האם אכן מדובר במכת מדינה? על פי נתונים של משטרת התנועה, ב-3.6% מתאונות הדרכים עם נפגעים מאז תחילת השנה היו מעורבים נהגים שיכורים. אולם, לדברי, דובר אגף תנועה במשטרה, הנתון אינו משקף את המצב האמיתי: "להערכתנו, נהגים שיכורים מעורבים בכ-8-10% מכלל התאונות עם נפגעים, וב-10-14% מתאונות הדרכים הקטלניות".
חברות הביטוח שהיו עד היום אמורות לשלם את מלוא הסכום למבוטח , מוצאות בחוק "הגיון" רב, ומרגישות שהן חלק נוטלות חלק משמעותי במלחמה בתאונות הדרכים. הן חושבות שחוק שכזה יהווה כוח מיוחד להורים אשר נותנים לילדיהם את מפתחות המכונית בסופי השבוע.
אני חושבת שלפני שמצדיקים הצעת חוק, צריך להתבונן בתמונה המלאה, בהשלכות הנוספות שתהיינה על הנהגים. תארו לעצמכם מקרה בו חס וחלילה תהיו מעורבים בתאונה בה הוכח כי נהגתם בשכרות, עפ"י החוק החדש תפוצו בסכום נמוך יותר עובדה שיכולה לגרום לכם לטפל בנזק שנגרם לרכב באופן חלקי בלבד. מכוניתכם תעלה על הכביש כשהיא מתוקנת חלקית ואולי אף מעלה את הסיכוי לתאונה נוספת.
אני בכלל מאמינה שהרתעה על בסיס הורדת אחוזיי הפיצויים אין בה איזשהו ערך חינוכי אמיתי, משהו שהשיכורים הפוטנציאלים יחשבו עליו, אין בה אמירה שמטרתה ליצור תרבות נהיגה חדשה, יש בה בסה"כ אמירה כספית , די זניחה שאני בספק אם שמישהו פרט לחברות הביטוח יזכור אותה.
חברות הביטוח אינן מופקדות על תרבות הנהיגה שלנו, אלא אך ורק על פיצויי . חברות הביטוח הן חברות שקיימות למטרות רווח ואינן נוטלות חלק במלחמה בתאונות הדרכים וטוב שכך.
אסור לדעתי בתכלית האיסור ליצור תקדים בצורת חוק הנוגע אך ורק לכיס. לחוק צריכים להיות ערכים נוספים, צריך להיות בן פן שעוזר בעיצוב ההסתכלות החברתית שלנו על תופעות.
ואם כבר לערב את חברות הביטוח בעידוד נהיגה בטוחה, למה שלא לעשות ההיפך? למשל:
נהג אשר לא יהיה מעורב בתאונות דרכים או עבירות תנועה במשך X שנים, יוכל ליהנות מפרמיה נמוכה, או סוף- שבוע בחו"ל על חשבון חברת הביטוח שלו.
לסיום חשוב מאד לציין כי כבר היום, ישנם שופטים המחמירים עם נהגים שיכורים, ומגבילים את גובה הפיצוי שהם מקבלים מחברות ביטוח הרכב בגין תאונות דרכים.שיכור שגרם לתאונה לא צריך לדעת מראש מה יהיה העונש אותו יצטרך לשאת, מצב של אי וודאות בנושא מרתיע מספיק.
|