מאת: שרון ברודצקי מה באמת עומד מאחורי סיסמאות כמו: "נסלח לך המבוטח על תאונה" או:" לא תצטרך לשאת בהוצאות ההשתתפות העצמית"
כולנו נסכים עם העובדה שרכישת פוליסות ביטוח לרכב היא אינה אקט הדומה לרכישת בגד חדש או נעליים חדשות , מדובר בהוצאה שאי אפשר לוותר עליה. אנו הלקוחות הפוטנציאלים המיומנים בעריכת סקרי שוק לבטח נתחשב במבצעים החדשים שמציעות חברות הביטוח. ישנן חברות שיציעו לכם הנחות גדולות בהשתתפות העצמית, ישנן שיציעו "לסלוח" לכם על נזקי תאונה אפשרית ותשאנה לחלוטין בהוצאת ההשתתפות העצמית. מסתבר כי המתנות הללו מותנות בהגבלות רבות כמו תיקון במוסכי הסדר ועוד.לדעת רבים מהעוסקים בתחום הרכב בישראל, מבצעים אלו מטעים את הצרכן, אינם עומדים בדרישות החוק, ומטרתם הפקת רווח על גבם של המבוטחים בדרך עקיפה - חיסכון בעלויות התיקון ובעלויות תשלומי ירידת הערך. אז מה מסתתר מאחורי המבצעים? ניסיון החיים והערכאות המשפטית בישראל הוכיחו כבר מזמן כי מה שטוב לחברת הביטוח בדרך כלל רע למבוטח. חשוב שתדעו כי במוסכי ההסדר שולטת חברת הביטוח בכל תהליך תיקון הרכב לרבות היבטיו המקצועיים והיבטיו השמאיים. חברות הביטוח מרוויחות מכך הרבה, למשל את שיעור ההוצאה הכספית לסילוק תביעת המבוטח בגין התאונה (הן ברכיב נזק ישיר והן ברכיב ירידת ערך). שיעור ההפחתה עולה לרוב בהרבה על שיעור ה-"הנחה" בדמי ההשתתפות העצמית. חברת הביטוח כאילו השיגה למבוטח תיקון ללא מאמץ לוגיסטי או משפטי מצידו, אך לעיתים מתגלה כי המוסך ו/או השמאי לא עשו מלאכתם נאמנה. חברות הביטוח מתנערת מאחריות בטענה כי הן כבר שילמו למוסכים ומפנות אצבע מאשימה כלפי בעלי מקצוע אלו. זכרו כי לחברות ביטוח הרכבים אסור לקבוע היכן יתוקן הרכב? השתלטות גורם בלתי מקצועי מחד ובעל אינטרס כלכלי מאידך על ההיבטים המקצועיים בתיקון הרכב, מביאה לפיחות מסוכן ברמת העבודה המבוצעת וברמת החלפים המותקנים במוסכי ההסדר. כבר נכתבו מחקרים וקיימות הוכחות כי חלפים ברמה ירודה מסכנים את בטיחות הרכב והנוסעים. לצערנו חברות ביטוח מסוימות אף מספקות חלפים למוסכי ההסדר. לסיכומו של עניין : שיטה זו הינה מנוגדת לחוק, פוגענית ומסוכנת.עלויותיה ונזקיה לכלל הציבור הן גבוהות ובלתי מוצדקות. למרבה הצער, שיטה זו מקבלת סיוע ותמיכה עקיפים באמצעות שתיקת הרגולאטורים והגופים האמונים, שהינם היחידים המסוגלים המוסמכים והחייבים – לראות את השיטה בכללותה ובהיבטיה המערכתיים. זכותם של המבוטחים לבחור בעצמם את נותני השירותים שלהם בהתאם לשיקולי מקצועיות ואמינות ולא בהתאם לתרגילים השיווקיים של חברת ביטוח זו או אחרת. תגובת משרד האוצר לטענות הללו: "הוראות המפקח על הביטוח אוסרות על הענקת מתנות שאינן חלק אינטגראלי מעסקת הביטוח אשר שוויון עולה על 200 שקלים, בעת ההתקשרות בחוזה ביטוח. הענקת מתנות יקרות פוגעת ביכולת של המבוטח להשוות בין עסקת ביטוח הכוללת את המתנה ובין תנאי עסקת ביטוח דומה ללא המתנה. הנחה בפרמיה או בהשתתפות העצמית אינה בגדר מתנה. ככלל, הטבות למבוטחים אשר מתקנים את רכבם במוסך מסוים, כגון הנחה בדמי ההשתתפות העצמית או מתן רכב חלופי מהיום הראשון שהרכב נמסר לתיקון, הן חלק אינטגראלי מעסקת הביטוח ולפיכך אינן אסורות. לא ידוע לנו על מבצע שקובע כי מבוטח שיפנה לשמאי הנמצא בהסדר עם חברת ביטוח הרכב יהיה פטור מהשתתפות עצמית". |