שמאי רכב טוענים כי אין להם יכולת להעריך שווי שוק של רכב- האומנם??
אין ספק שאנו מאד אוהבים את המכוניות הפרטיות שלנו. אנו דואגים להן כאילו היו חלק מהמשפחה, ולעיתים אף נותנים לה שמות חיבה.אך ברור גם שאחזקת רכב היא עניין יקר ועל הדרך גם תורם לנזקים לסביבה.
אך האם קיימת אלטרנטיבה עדיפה יותר על קניית רכב או על ליסינג למי שלא מעוניין להסתמך אך ורק על תחבורה ציבורית? מתברר שכמה מאות אלפי אירופאים ועשרות אלפי אמריקאים חושבים שכן. הם משתמשים במשותף במכוניות באמצעות שירות של שיתוף מכוניות (car sharing) במקום לקנות כלי רכב. זהו אחד העסקים הירוקים שתופסים תאוצה משמעותית בשנים האחרונות, ובכתבה זו ננסה להבין איך מה שהיה חלק אינטגראלי מהקיבוץ של פעם, נעשה יותר ויותר פופולארי בגרסה המודרנית שלו באירופה ובארה"ב.
הרעיון עצמו פשוט למדי ולמעשה מדובר בהשכרת רכב משודרגת, שבה אפשר להשכיר רכב לפי שעה ולא בהכרח ליום שלם. מי שמצטרף לשירותי אחת החברות, שמעניקה שירותי שיתוף מכוניות, נהנה מהאפשרות להשתמש למספר שעות (או ימים, לפי בחירתו) באחת המכוניות המשותפות של החברה.
בדרך כלל מדובר במרכזים עירוניים גדולים, שבהם חונות המכוניות במקומות קבועים. כל מה שנדרש הוא להזמין מראש מכונית באמצעות הטלפון או האינטרנט, לקבל אינפורמציה לגבי מיקום המכונית, להגיע אליה, לפתוח באמצעות מפתח מיוחד שקיבלתם מראש ולנסוע לשלום. בסוף הנסיעה, צריך להחזיר את המכונית למקום החנייה שלה. החשבון כבר יישלח אליכם הביתה. השירות מאד היי-טקי וידידותי למשתמש. גם המגוון של המכוניות מכובד – יש הרבה מכוניות היברידיות, מיני קופר, BMW, מיני-ואן, מכוניות ספורט וכו'.
בארה"ב מתמקד השירות בערים הגדולות, והחברות משתדלות למקם את המכוניות, כך שכמעט בכל רחוב מרכזי תהיה לפחות מכונית משותפת אחת וללקוח לא ייקח יותר ממספר דקות הליכה בממוצע להגיע למכונית המבוקשת. ההתמקדות בערים הגדולות טבעית, היות ובפרברים לחיות בלי אוטו זה לא מציאותי.
היתרונות למשתמש הם רבים. ראשית, היתרון הוא כלכלי. משתלם להשתמש במכוניות משותפות יותר מאשר להחזיק מכונית פרטית או לשכור רכבים מחברות השכרת רכב 'רגילות'. פרט לחיסכון הכספי, גם חוסכים את כל הכאב ראש שכרוך בתיקונים, מציאת חנייה (משימה לא פשוטה בהרבה ערים אמריקאיות).
ומה בדבר החסרונות?
אז ככה, כמו לכל דבר בחיים גם כאן נמצאו כמה חסרונות.
ראשית, כרוך מאמץ מסוים בשימוש בהן – צריך להזמין רכב, לקוות שיהיה אחד קרוב לבית וגם להגיע אליו. מה שלא מאפשר נסיעות ספונטאניות לחבר, לבילוי או סתם לנקות את הראש. יש צורך להגיד מראש לכמה זמן אתה צריך את האוטו, מה שמכניס אותך למסגרת זמן קשיחה משהו, כי אם תאחר זה גם יעלה לך בקנס. שנית, מכוון שלא מדובר ברכבכם הפרטי יש לציית לחוקים מסוימים כמו למשל: אסור לעשן ברכב, אין להכניס בעלי חיים .. אסור להשאיר את האוטו ללא דלק וכו'.
עם זאת, קיים כאן פוטנציאל עסקי לא מבוטל, ולא רק החברות זיהו אותו, אלא גם כמה כרישי עסקים.
המודל של שיתוף מכוניות הוא עוד שלב בהתפתחות האלטרנטיבות למכונית הפרטית. בהרבה מקרים, אין זה מוצר תחליפי מושלם ולהרבה אנשים הוא יותר מתאים בתור מוצר משלים (תחליף למכונית שנייה למשל). נכון שגם אין לו פוטנציאל ממשי מחוץ למרכזים אורבאניים, שיש בהם תשתית רצינית של תחבורה ציבורית. אך עם זאת, מדובר במודל עסקי ירוק אמיתי שמצליח לייצר מחד יתרונות כלכליים וסביבתיים עבור מאות אלפי משתמשים באירופה ובארה"ב בהווה ומיליונים, על פי התחזיות בעתיד, ומאידך פוטנציאל הכנסות לא מבוטל לחברות שפועלות בתחום.
קשה לומר אם בישראל השכרת רכב לשעה יכול להצליח, גם מבחינה כלכלית (השוק קטן מדי) וגם מבחינה תרבותית, אך בכל שמדובר על העולם הגדול, פוטנציאל ההצלחה אינו מבוטל. |