לא בטוח ששמתם לב לתופעה הזו אבל תחילתה של השנה האזרחית מאופיינת בירידה
תלולה בעקומת המכירות מכיוון שכולם מחכים לשינוי שנת המודל (סביב חודש מאי).
אולם השנה קרתה תופעה "מוזרה" ועקומת המכירות צנחה עוד יותר. הסיבה לכך נעוצה
בעובדה כי בראשון במאי עתידה המדינה לעדכן את קבוצות שווי השימוש.
על השפעת המהלך בכתבה שלפניכם:
זה סוד די גלוי שמי שקובע בארצנו את מחיר המכוניות החדשות, ובעקיפין גם את מחיר המשומשות, זו רשות המיסים, או יותר נכון מר בועז סופר סמנכ"ל רשות המיסים. שווי מדרגות השימוש אותן קובעות הרשויות מכתיב את מחיר השוק של המכוניות, שכן היבואנים מעוניינים להכניס את המכונית שלהם למדרגת השימוש שתאפשר להם למכור אותה בכמויות גדולות – לציי רכב (ליסינג). כל שינוי במדרגה השימוש יביא את היבואנים לשנות את מחיר המכונית במטרה להשאירה באותה מדרגה. לפני שבועות מספר שלח אותו בועז סופר הודעה ליבואני הרכב על עדכון המדרגות לקבוצות הרישוי השונות. לענייננו, אם ניקח לדוגמא את קבוצה 2 הפופולארית ביותר בקרב פרטיים וליסינג (משפחתיות) ששווי השימוש שלה כיום עומד על 122,000 ש"ח אזי לאחר השימוש יפחת שווי השימוש למדרגה של 120,500 ש"ח. השינוי הזה במדרגות השווי לא "נפל משמים" ולא בוצע בגלל גחמה כזו או אחרת של הרשויות. בקרב גורמים בענף מדברים על שלוש סיבות עיקריות להורדה הזו – הפחתת המע"מ ל-16.5% שהביאה להורדה במחיר הרכב, עדכון סל המטבעות של ענף הרכב (סל המטבעות לענף הרכב נקבע על ידי רשויות המס) והסיבה האחרונה (ויש שיגידו העיקרית) היא ההפחתה ההדרגתית על מס הקניה המוטל על רכב, שכן החל מסוף שנת 2005 החלה המדינה ליישם תהליך של הורדה הדרגתית של מס הקניה . בשלב הראשון הורד המס ל-89% (95% לפני השינוי). כתוצאה מההפחתה הוזלו מחירי המכוניות בשיעורים שונים (החל מכמה מאות ש"ח וכלה בכמה עשרות אלפים במכוניות היוקרה). באם בבעלותכם רכב מליסינג קרוב לוודאי שאתם מבינים את השינוי ואת משמעותו. אך תהיה זאת טעות לחשוב שההשפעה היא רק על הליסינג, שכן כלל ידוע הוא בשוק הרכב שמחיר המכוניות המיועד לציי רכב משפיע באופן ישיר על מחירי מכוניות זהות המיועדות ללקוחות פרטיים. מדוע? רכב המיועד להימכר לליסינג "מכווץ" בד"כ במחיר כדי להתאימו למדרגת הרישוי הפופולארית (2). הכיווץ הזה נעשה בד"כ על יד הפחתת אבזור (כולל בטיחותי – 2 כריות אוויר במקום 4 למשל) המוזיל את מחיר הרכב. היבואן מבחינתו אינו יכול ליצור פער גדול מדי בין "גרסת הליסינג" לגרסה הפרטית ולכן באם ידרשו היבואנים להוזיל את מחיר רכב הליסינג לאחר שינוי מדרגות הרישוי בכדי להשאירו בקבוצה 2, הרי שאותו יבואן יאלץ להוזיל גם את מחיר הרכב לשוק הפרטי.עצה אחרונה – שוקלים להחליף את הרכב? המתינו עד חודש מאי או לחילופין אל תתביישו לגשת ליבואנים "וללחוץ" עליהם להוריד את המחיר כבר עכשיו. לחלק מהיבואנים מלאי מכוניות החייבות להימכר עד חודש מאי, וזו בדיוק ההזדמנות למצוא מציאות ולזכות בהטבות
כתב: טל בן יוסף
|