בימים אלו מסיימים 2 חברות שמירה שונות פיילוט של הסבה של רכבים להנעה בגז. נק' ההנחה שהרכבים נוסעים כ 50000 ק"מ בשנה. ונק' שנייה שהרכבים הם רכבי ליסינג ברובם. לטענת מוטי ארוש אחראי רכב בחברת 'מודיעין אזרחי' שהשתתפה בפיילוט " מייד בחודש הראשון הרגשנו צמצום משמעותי בהוצאות, בעקבות זאת החלטנו להמשיך להסב עשרות מרכבי החברה לשימוש בגז" (הסבה לגז) מסיכום הפיילוט עולה שהחיסכון לרכב נע בסביבות 3000 ₪ לחודש לרכב כך שגם אם יש בעיה במיקום התדלוק עדיין שווה לעשות סיבוב ע"מ לתדלק בגז. בחברת מודיעין אזרחי עשו חישוב שהסבת רכב בתחילת תקופת הליסינג יחסוך לחברה כ 3 מיליון ₪ במהלך תקופת ליסינג (36 חודש) לכל רכבי החברה. ארוש ציין שהחברה מתכוונת להסב את כל רכבי החברה לגז בהדרגה עם תחילת תקופת הליסינג של כל רכב וזאת על מנת להשיג את החיסכון הגדול ביותר עבור כל רכב. בשאלה שנשאל אודי תמיר, מנכ"ל גז-פרו האם רק לרכבים שנוסעים ק"מ כל כך גבוהה כמו בחברות השמירה כדאי להסב רכבים לגז? תשובתו הייתה " התוצאות הללו משקפות אמנם רכבים המבצעים נסיעות של כ 5,000 ק"מ אולם רצוי להדגיש כי המערכת משתלמת מאוד כלכלית גם לנהג הממוצע, "לגבי רכבים עתירי קילומטרז' החזר ההשקעה הוא מספר חודשים, אבל גם לנהג רגיל ההשקעה מוחזרת תוך תקופה של שנה עד שנה וחצי" ובשאלה נוספת מה יקרה אם יחליט משרד האוצר להעלות את המס על הגז? ענה אודי תמיר שלדעתו בשלב זה אין סיכוי שהמחיר של הגז יעלה בגלל שיש בסה"כ כ 5000 רכבים המונעים בגז הם צורכים גז כמו מתקן תעשייתי אחד. בנוסף מגישושים שנעשים עם האוצר ניתן להבין שאם יהיה ייקור של הגז הוא יגיע בשלבים בדומה לסולר ומדובר בתקופה ארוכה הרבה יותר מתקופת ההחזר על ההשקעה בהסבת רכב לגז. כמו כן מציין תמיר שיש כיום לובי בארגונים הירוקים להפוך את השימוש ברכבים מוסבים לגז למטרה לאומית במטרה לצמצם את זיהום האוויר הקיים ולובי זה בהחלט יכול לגרום לעיקוב או אף ביטול של כל עליית מחיר מתוכננת.
|