עמוד הבית     ëúáåú     לוח רכב     מאמרים     ליסינג לעסקים     ליסינג לפרטיים     השכרת רכב בחו"ל     הלוואה לרכב חדש     השכרת רכב בארץ     הצעות ביטוח     הסבה לגז           ליסינג למשאיות     אוטובוסים והסעות     ליסינג לחברות גדולות     מכרזים להשכרת רכב  
דף הבית - מאמרים מקצועיים - מאמרי ביטוח רכב - דיני נהגים - ביטוח
 
חזרה לדף הבית HOTCAR
ביטוח רכב - לחץ להשוואת מחיר
ביטוח רכב - פרסומים שונים
 
דיני נהגים - ביטוח

מה דינו של נהג שנפגע ממטען שנשמט ממשאית חונה?

מאת מיכל בסה (חסין), עו"ד


בית המשפט העליון דחה ערעור שהגישה חברת ביטוח רכב על חיובה לפצות נהג שנפגע ממטען שנשמט ממשאית, בעת שהלך  בצד המשאית, ועל היות המקרה בגדר "תאונת דרכים" כמשמעה בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

העובדות
בית המשפט המחוזי חייב את חברת ביטוח הרכב לשלם פיצויים לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים לנהג משאית אשר נפגע מעמודי תמיכה שהוסרו על ידי נהג משאית נוספת, היא המשאית המבוטחת. נקבע כי פעולת הפריקה והטעינה כבר החלה, עם פירוק עמודי התמיכה, אך למרות זאת, זכאי הנהג לפיצויים לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, הואיל והפגיעה ארעה עקב הינתקות או נפילה של חלק מהרכב או המטען, הבאה בגדר "תאונת דרכים", כהגדרתה בחוק הפיצויים.  חברת ביטוח הרכב הגישה ערעור על פסק הדין וביהמ"ש העליון דחה את ערעורה.

השופט ריבלין סבר, כי אין לראות במעשיו של הנהג חלק אינטגרלי מפעולת הפריקה, עקב פעולת הסרת עמודי התמיכה, כפעולות של הכנה לקראת פריקה, כפי שסבר ביהמ"ש המחוזי. זאת, מאחר ומבחינה עובדתית, המתינה המשאית לפריקה, שהיתה אמורה להתבצע במשטח פריקה אחר במפעל, הסרת עמודי התמיכה לא היתה נחוצה לפריקה, היא לא באה להקל עליה ובפועל הקשתה על פריקה בטוחה, אלא באה להחיש את יציאתו של הנהג שהסיר את עמודי התמיכה, לדרך בתום פעולת הפריקה.
במקרה זה, הסרת עמודי התמיכה לא היתה חיונית לפעולת הפריקה. היא לא נועדה "להבטיח את שלמות המטען ויציבותו". לפיכך קבע ביהמ"ש העליון, כי התאונה לא ארעה במהלך טעינתו של מטען או פריקתו, ואף לא במהלך ביצוע פעולה הנלווית לפריקה.
ביהמ"ש העליון דחה את טענת חברת ביטוח הרכב המערערת, לפיה, אין הנפגע זכאי לפיצוי, במסגרת חוק הפיצויים, בשל הסייג, המוציא מגדר החוק הינתקות או נפילה מרכב עומד, שאירעו תוך כדי טיפולו של אדם ברכב במסגרת עבודתו. זאת, מאחר ונפסק כי סייג זה בא להוציא מגדר הזכאות על פי החוק, אך ורק פעולות טיפול ותיקון המבוצעים, על ידי מי שמקצועו בתיקון או בטיפול בכלי רכב.

נקבע
ההינתקות של המטען, במקרה זה, אירעה באחד השלבים אשר שימשו חוליה בשרשרת שסופה שימוש ברכב ושימוש זה הינו שימוש למטרות תחבורה. העובדה שהחוליה הזו שבשרשרת לא נקשרה בפריקה ואף לא שימשה פעולה נלווית לפריקה ובאה כהכנה לנסיעה דווקא, אינה גורעת מן העובדה כי השימוש הרלבנטי ברכב היה, בסופו של יום, שימוש למטרות תחבורה.

רעא 6454/99 אריה חברה לביטוח בע"מ ואח' נ' דואני יעקב ואח'.

הכותבת: מיכל בסה (חסין), עורכת דין ומגשרת מוסמכת. מחברת הספר "פילוסופיה של המשפט-מבוא לתורת המשפט" בהוצאת אתיקה.

 

תוכן המאמר נועד להשכלה בלבד ואינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו לשם ביצוע או  הימנעות מביצוע פעולה כלשהי. 


 

 
חזרה לדף הבית HOTCAR
ביטוח רכב - לחץ להשוואת מחיר
ביטוח רכב - פרסומים שונים
רשימת המאמרים מלאה (השכרת רכב בחו"ל, ליסינג, השכרה, ביטוח רכב, הנעה בגז, ליסינג תפעולי)
 
תגובות
 
אודותינו  |  ליסינג תפעולי  |  ליסינג מימוני  |  מכרזי ליסינג  |  ליסינג לחברות  |  מבצעי ליסינג  |  מכרזים להשכרת רכב  |  מבצעי השכרת רכב  | 
צרו קשר  |  ביטוח רכב |  ביטוח רכב  |  ביטוח בריאות  |  כניסה לסוכנים
האתר הוקם ע"י חברת - לידר יזמות ושיווק באינטרנט
חברת לידר (הוטקאר), בית ברק, רחוב הרברט סמואל 37, חדרה טלפון: 077-5501133 פקס: 153-4-6323192 מייל leader@leaderltd.co.il