המכוניות המונעות בגז מתגלות כחסכוניות ביותר לאחזקה
בדיקות רבות נערכות על מנת לגלות מהי הכדאיות הכוללת ברכישת רכב. עלויות האחזקה של מכוניות משתנות בהתאם לסוגי המנוע השונים ומבדיקות שנערכו עולה כי מכונית המונעת בגז היא הזולה ביותר לאחזקה ואילו היקרה ביותר היא המכונית ההיברידית ( המונעת בחשמל ובנזין).
בעקבות זינוק של 30% במחירי הדלק בשנה האחרונה, כדאי לבדוק את האפשרויות לחסוך לנו אלפי שקלים בהוצאות הרכב מדי שנה: מנוע חשמלי לצד המנוע הרגיל, הנעה בגז, דיזל. אפשר כמובן לאמץ את השיטה הבטוחה והמוכרת ופשוט לנסוע פחות במכונית. אולם אפשר ורצוי לבדוק לצדדים כיצד הטכנולוגיה המתקדמת מספקת לנו יותר ויותר חלופות לכלי רכב שמונעים בדלק. ברוב המקרים החלופות הללו מוזילות בעשרות אחוזים את צריכת הדלק החודשית, ומסייעות לנו להיות תלויים פחות בתנודתיות המחירים שנגרמת על ידי אירועים לא צפויים.
הדעה הרווחת על פיה הרכבים המשתלמים ביותר לקניה הם רכבי הדיזל והרכבים ההיברידים, ( רכבים המשלב מנוע בנזין עם מנוע חשמלי אשר מטרתו להפחית את השימוש בבנזין ובכך לזהם פחות את הסביבה) נבדקה לעומק ולמעשה מראה תמונה שונה!
להלן נתונים המתייחסים לארבע מכוניות משפחתיות אוטומאטיות : סובארו אימפרזה מונעת בנזין עם מנוע
עלות האחזקה השנתית של המכונית ההיברידית: 38,856 שקל. העלות החודשית: 3,238 שקל. אחזקת סובארו בנזין מגיעה ל-33,161 שקל לשנה או 2,763 שקל לחודש. רנו מגאן דיזל תעלה 37,023 שקל לשנה, או 3,085 שקל לחודש. האחזקה של האימפרזה המונעת בגז היא הזולה ביותר: 32,325 שקל, שהם 2,694 שקל בחודש. הסיבה להפרשי המחירים נעוץ גם במחירי הרכישה השונים של המכוניות. עלות הרכישה באה לידי ביטוי בסעיף הנקרא החזר ההון, כלומר בריבית ובירידת הערך שאנו משלמים על הסכום המושקע ברכישת המכונית. במכונית ההיברידית, החזר ההון הוא הגבוה ביותר, משום שכדי לרכוש אותה צריך לשלם כ 180 אלף שקל, בעוד שכדי לרכוש סובארו רגילה שמונעת בבנזין צריך לשלם 123 אלף שקל בלבד. לפער הזה יש מחיר: החזר ההון של ההיברידית מגיע ל-20,317 שקל לשנה לעומת 13,409 שקל לשנה במכונית המונעת על-ידי בנזין. גם מחיר הרישוי השנתי משתנה בין המכוניות: לרכבי דיזל יש תוספת שהיא מעיין קנס של 2,323 שקל מעבר לאגרה הרגילה, ובסך הכל מגיע מחיר הרישוי השנתי ברכב כזה ל-3,718 שקל. מחיר הטיפולים והתיקונים ברכבי דיזל גבוה יותר מאשר ברכבי בנזין, וגם לכך יש השפעה על עלות האחזקה. הנתון הנוסף, שאליו נוטים לייחס את עיקר החשיבות: צריכת הדלק. כאן רכב הבנזין מפסיד בתחרות. ככל שהקילומטרז' גדול יותר, כך גדל היתרון של חלופות הבנזין.
המסקנה היא כי מכונית המונעת בגז היא הזולה ביותר לאחזקה. המכונית ההיברידית, דווקא היקרה ביותר. נכון להיום, קיים בארץ מספר מועט של מכוניות מונעות בגז בעיקר בשל חוסר כדאיות הקמת תחנות תדלוק בגז. לסיום, אם אינכם עושים קילומטרז' גבוה במיוחד, אל תמהרו להסתער על רכבים שהם רק חסכוניים בצריכת הדלק שלהם. בידקו היטב גם את הרכיבים האחרים של המשוואה.