נשלח בתאריך: 06 אפריל 2006 בשעה 16:26 | | IP רשוּם
|
|
|
|
שלום, אני עובד היי-טק , שנוסע על מזדה 3 שנת 2006 , מליסינג ונאלץ לוותר על 3000 שקל מהברוטו.
מצאתי לנכון להגיב על תחקיר שפורסם במדור כלכלה של ידיעות אחרונות בתאריך 4.4.2006 תחת כותרת "כך מפסידה המדינה 2.5 מיליארד שקל בשנה" מכיוון שרב החישובים לא נכונים, כמה חישובים חסרים והמסקנות בהתאם ....
השאלה שנשאלת כאן היא "מה מטרת הכתבה ?". אולי זאת הכנת קרקע ודעת הקהל על מנת לעלות בקרוב את שווי הרכב – נחזור לזה בהמשך.
מה שכן חשוב הוא לשפוך אור על דברים שלא נאמרו בכתבה, כי אם היו נאמרים, הכותרת הייתה צריכה להיות "כך מרוויחה המדינה 1.9 מיליארד שקל בשנה".
אז בואו נעשה קצת סדר. כפי שכולם יודעים, למטבע יש שני צדדים. גם במקרה שלנו מנקודת מבט של המדינה, לעסקת ליסינג יש שני צדדים: על מה מפסידים ועל מה מרוויחים.
מסיבה ברורה, המתחקר בחר להתמקד דווקא על ההפסדים של העסקה ו"שכח" לספר על מה המדינה מרוויחה.
בואו נראה כמה המדינה מפסידה:
-3000 סכום ההפחתה מהברוטו שלא משלמים עליו מס.
+1330 שווי רכב לצורכי מס.
-1670 זה הסכום שאילו לא היה רכב, הייתי משלם עליו מס.
אני נמצא בשיעור מס שולי של 36%, תוספת של 5% ביטוח לאומי ו 5% ביטוח בריאות נקבל שהפסד של המדינה הוא 46% על 1670 ש"ח וזה שווה ל- 768 ש"ח בחודש, 9218 ש"ח בשנה, 27655 ש"ח ב- 3 שנים.
זה החלק הפחות מעניין, מכיוון שבתחקיר מגיעים לסכום דומה מכיוון אחר ע"י חיסור עלות רכב ליסינג נטו (שנראה הגיוני) מעלות מנופחת של רכב פרטי.
החלק היותר מעניין וזה שלא מופיע בתחקיר זה – כמה המדינה מרוויחה מהעסקת ליסינג.
קודם כל אני רוצה לתת סקירה קטנה לפני שאנחנו נכנסים למספרים.
ההחלטה האם לקחת רכב ליסינג היא לא פשוטה. כאשר העובד מקבל את האפשרות לקחת רכב בליסינג, ברוב המקרים השאלה שעומדת על הפרק הינה :
האם למכור את הרכב הפרטי ולקחת רכב מעבודה או לא.
בשלב זה כל אחד עושה את החישוב כמה באמת עולה לו להחזיק את רכבו הפרטי, שבדרך כלל לא חדש במיוחד והתוכניות להחליפו ללא אפשרות של ליסינג לא נראות באופק.
לאחר כל החישובים בד"כ מקבלים שלהחזיק את הרכב הקיים זול יותר מאשר לקחת את עסקת הליסינג ואז מגיעה שאלת השאלות: כמה אתה מוכן להוסיף על השקט הנפשי של ליסינג, הרי בינינו – זה שווה לא מעט. אני ואשתי סיכמנו על לא יותר מ- 500 ש"ח בחודש.
מכיוון העלות הרכב הפרטי שלי היה כ- 2300 ש"ח בחודש וליסינג יעלה 2700 מהנטו, הסכמנו.
עכשיו בואו נראה מה קרה בהמשך:
ברגע שחתמנו על העסקה, חברת הליסינג רכשה עבורינו רכב חדש שעלותו 120,000 ש"ח.
חברת ליסינג כמובן רכשה את הרכב ב- 12% הנחה, כלומר 105,000 ש"ח.
כפי שאתם יודעים, ב- 1.1.06 ירד המיסוי על קנית רכב מ- 95% ל- 89% בלבד. מה זה אומר ? אז כך :
זה אומר שרכב שנמכר ב- 105,000 ש"ח שולם עבורו מע"מ בגובה 16.5% = 14871 ש"ח.
כלומר מחיר הרכב ללא מע"מ הוא 90128 ש"ח. סכום זה כולל 89% מיסוי , כלומר 42441 ש"ח.
אם נסכם את מסים , נקבל 57312 ש"ח. כן , זה הסכום שהמדינה קיבלה על הרכב שמיועד עבורי , וזה אמור לקראות כל 3 שנים.
בואו נסכם את מה שהיה לנו:
27655- זה הסכום שהמדינה מפסידה בגלל "מקלט מס"
57312+ זה הסכום שהמדינה מרוויחה
29657+ הרווח הנקי של המדינה ב-3 שנים של העסקה.
עכשיו נכפיל את הרווח ב- 200,000 עובדים שיש להם ליסינג ונקבל 5.9 מיליארד שקל !!!
הגענו למצב WIN-WIN , שבו שני הצדדים צריכים להיות מרוצים. אז זהו שלא, האוצר כנראה חושב אחרת.
בואו נחשוב מה יקרה אם האוצר יעלה את שווי הרכב לצורכי מס.
אנשים כמוני, ששמו לעצמם גבול כמה הם מוכנים לשלם על השקט הנפשי יחזרו למכוניות פרטיות, לא חדשות במיוחד, לא בטיחותיות במיוחד (אפילו מול בטיחות של דגמי ליסינג), הגיל הממוצע של הרכבים יעלה , זיהום אויר יגדל וכו'.
אז מה בכל זאת הייתה המטרה של התחקיר ומי עומד מאחוריה ? האם ייתכן שאלו אנשי האוצר שמנסים שוב לעלות את נטל המס של המעמד הביניים? או מישהו אחר בעל אינטרסים אחרים?
בברכה,
פבל קנור
|